HAIR de Musical
Lighting en video design voor de HAIR tour van Stage Entertainment
CATEGORIEËN Entertainment
Hands in the Air for HAIR!
Opdracht
Painting with Light heeft licht- en videodesign geleverd voor de Stage Entertainment tour "Hair", de jaren ’70 cult musical die momenteel door Nederland tourt.
Het stuk speelt zicht af tijdens de Vietnamoorlog, in het midden van de hippiecultuur, de seksuele revolutie en het experimenteren met psychedelische drugs. Deze historische context zorgde voor verschillende lagen rijk visueel materiaal voor Luc Peumans en associate designer en video content producer Michael Al-Far, om mee te werken.
Het is een "two truck tour", dus de basis designelementen hingen af van deze logistieke beperking, en Carla Janssen-Höfelt maakte een set, gebaseerd op stellingen, om een tijdelijk, pop-up gevoel van een wereld in verandering, met weinig houvast weer te geven.
De grote uitdaging was om een duidelijk gevoel van de periode te geven en het historische karakter te respecteren voor de originele Hair fans, maar het terzelfder tijd ook relevant en hedendaags zijn voor het jongere publiek dat de musical voor de eerste keer ziet ... wat geleid heeft tot een zeer specifieke stijl.
Oplossing
Painting with Light nam een team van drie videoartiesten aan om te helpen met dit intensieve proces en zij creëerden de basistekeningen zoals de skyline, parken, etc., die werden gebruikt als template om een meer gedetailleerde content te maken die essentieel was voor de digitale achtergrond.
"Het was enorm leuk om samen met de artiesten te werken en we kunnen zeker spreken over een geslaagde collectieve inspanning" zei Luc. Hij voegde toe dat één van hun prioriteiten was om te verzekeren dat de content niet té druk werd, aangezien er al zo veel andere visuele elementen op het podium aanwezig waren tijdens de show.
Al de content gaat via één van de Pandora's Box media servers van Painting with Light, geprogrammeerd door hun videocontrol specialist, Katleen Selleslagh.
Luc wou de esthetiek van de belichting zeer ruw hebben, met veel contrast, donkere en lichte delen, verschillende richtingen en strategisch gebruikt zijlicht, wat altijd een bepaalde sfeer creëert.
Hij koos voor een "richting" van het licht in elke scene, en de sfeer gaat van intiem, minimalistisch en strak tot groots en kleurrijk voor de grote productienummers waar de hele cast op het podium staat.

