De Muze van Rubens
3d videomapping en lichtontwerp door Painting with Light
CATEGORIEËN Architainment Entertainment Videomapping
De muze: Helene Fourment
Opdracht
Ze zit alleen in een kamer... Ze snoept... En ze kijkt. Naar zichzelf. Naar hoe hij haar ooit heeft geschilderd. Haar eerste echtgenoot en haar grote liefde: Pieter Paul Rubens. Een schilderij dat enkel en alleen voor haar ogen bedoeld is omdat de buitenwereld het nooit zou begrijpen.
Judas Theaterproducties wilde met een nieuwe musicalproductie de tweede vrouw van Rubens terug tot leven laten komen. Een geschiedenisles geven was niet het doel, wel een boeiende kijk bieden op het leven van Helene Fourment, die 10 jaar getrouwd was met de grootmeester. Op zestienjarige leeftijd stapte ze in het gearrangeerd huwelijk met de dan 53-jarige Rubens. Ondanks het leeftijdsverschil, dat in die tijd normaal was, was er wel degelijk sprake van liefde, pure en uitzonderlijke liefde. Met haar beleefde Rubens een tweede jeugd. Helene Fourment was dan ook dé inspiratie van de wereldberoemde kunstenaar. Het stuk moest een evenwicht brengen van humor, ernst en herinneringen waarin de Muze van Rubens vertelt. Less is more was het uitgangspunt. Kwalitatieve eenvoud moet het stuk extra kracht bijzetten: niet meer dan 2 acteurs (Anne Mie Gils als Helene Fourment en Brent Pannier als suppoost en bediende) en een minimum aan attributen.
Oplossing
Regisseur Martin Michel voorzag ons van enkele referentiebeelden en lichtte per scene zijn visuele ideeën toe. De musical bestaat uit verschillende sets en dus bedachten we verschillende sferen. Maar dit creëerden we op één vast, geometrisch decor, samen met decor- en kostuumontwerper Arno Bremers. Van dat decor maakten we een 3de speler op het toneel door een nieuwe D3 video mapping toe te passen en te projecteren. We gebruikten de referentiebeelden, meesterwerken van Rubens en onze eigen creaties om videocontent te genereren. Michaël Al-Far ontwierp de verschillende beelden voor elke scene voor de D3 video mapping. Deze beelden werden vervolgens gemodelleerd in cinema 4D met Aftereffects en Photoshop. Ten slotte hebben we de beelden op de decorstructuur en set gemapped met een d3 4x2 Pro Server wat resulteerde in een realistische dieptebeleving. Katleen Selleslagh programmeerde hiervoor de tijdslijn van de volledige mapping. Het volledige lichtplan werd uitgetekend door Luc Peumans samen met Jeroen Opsteyn. In alle uitwerkingen volgden we de richtlijnen om kwalitatieve eenvoud te verkijgen met een sterke uitstraling.
Foto's door Luk Monsaert

