Clouseau Danst in het Sportpaleis
Painting with Light zorgt voor Fenomenaal Show Design voor Clouseau Danst
CATEGORIEËN Entertainment Events
Vier uitverkochte avonden in het Antwerps Sportpaleis voor Clouseau Danst
Opdracht
De alom bekende rockers van Clouseau sluiten dit jaar af en starten 2017 met een hoogtepunt: een gigantische versie van hun tourconcept “Clouseau Danst”, voor 4 avonden in december en januari opgevoerd voor 20.000 mensen in een uitverkocht Antwerps Sportpaleis.
Painting with Light leverde opnieuw een spectaculair show design, inclusief belichting, video, podium, set en automation … plus lichtgevende polsbandjes, bestuurd door DMX en gedragen door elk lid van het publiek.
Clouseau organiseert deze blockbuster shows elke twee jaar. De laatste, in 2014, was “Clouseau Centraal” met een podium dat over de hele lengte door het midden van de arena liep. Een van de basisprincipes van de huidige show was dat de band een podium aan één kant van het Sportpaleis wilde.
Een andere richtlijn van de band - die op het einde van de jaren ’80 begon - was dat de hartslag van “de dans” in elk aspect van de show naar voor moest komen.
Ze wilden een sfeer creëren die de volledige ruimte en iedereen erin zou overspoelen. “In essentie moesten we het clubgevoel proberen nabootsen in een arena” stelde Luc, “en daarnaast werd het aan onze collectieve verbeelding overgelaten om technische en productionele concepten te produceren die mensen omver zouden blazen!”
Oplossing
Wanneer het Painting with Light team de voorgestelde setlist kreeg, hebben Luc en Michael een mood-board gemaakt van de hele set, wat onmiddellijk ook de eerste keer was dat ze deze aanpak gebruikten voor een spectaculaire rockshow van deze schaal.
Op dat moment kozen ze er ook voor om de video playback content te baseren op grafisch materiaal dat geanimeerd kon worden om nieuwe, funky effecten te creëren. Om dit te doen heeft Painting with Light ook geïnvesteerd in nieuwe Notch software, een platform dat ze al een tijdje in het oog aan het houden waren, oorspronkelijk om als grading tool te gebruiken voor live camerabeelden.
Dit creëerde een opeenvolging van grafische special effects die meedansen en groven op de muziek, een ritmische twist van de animatie in een set die sowieso zeer bewegelijk was en verscheidene soorten video graphics had.
Er werd uitgebreid gebruik gemaakt van de d3’s visualisatie faciliteiten tijdens de “work-in-progress” periode wat iedereen, inclusief de band, de mogelijkheid gaf om te zien hoe de live integratie van de graphics en Hans zijn IMAG mix zou werken. Praktisch gezien wou dit zeggen dat de juiste openingen en ruimtes in het materiaal over de led-oppervlaktes gemaakt moesten worden.
Om de band tussen de muzikanten en de fans extra sterk te maken, werden 20,000 RGB polsbandjes die via DMX door een lighting desk bestuurd werden elke avond aan het publiek uitgedeeld. Luc wachtte al 15 jaar op een kans om iets als dit te kunnen doen, want toen hij voor het eerst het idee had was het waanzinnig duur en bijna onmogelijk om voor elkaar te krijgen… het was toen ook nog op geen enkele show gezien!
Ook dit werkte schitterend. De eerste keer dat de polsbandjes aangezet werden, zwaaide Koen zijn armen door de lucht en 20,000 polsbandjes volgden, gesynchroniseerd in één enkel magisch moment.
Aan het plafond boven het podium hangen vijf driehoekige pods, elk met vijf trusses op de drie zijdes in led en vastgemaakt aan een triangel vorm bovenaan. In combinatie met het grafische materiaal kunnen ze echt in het oog springen met 3D effecten of volledig verdwijnen en opgaan in de achtergrond van de actie op het podium.
Terwijl de sociale kanalen gonsden met positieve feedback over de gehele concertervaring, waren de mainstream pers en media ook volledig omvergeblazen!
“Mensen verwachten om elke twee jaar een groots Clouseau extravaganza te zien” zei Luc, “wat natuurlijk veel druk op iedereen langs de creatieve en technische kant legt, maar ook op de band, om iets nieuws, anders en oprecht speciaals te produceren. Dit jaar was er uitzonderlijk teamwork, iedereen dacht wat “out-of-the-box” en de resulterende dynamiek hielp ons om een uitzonderlijke ervaring te creëren voor het publiek”.

