Beauty and the Beast 2016
BlackTrax expertise voor nieuwe musical in Flanders Expo
CATEGORIEËN Entertainment
Painting with Light combineert expertises voor innovatieve musical
Opdracht
Voor de recente productie van Disney's beroemde musical ‘Beauty & the Beast’ door Marmalade Content in Hal 8 van Flanders Expo in Gent, werd Painting with Light gevraagd om licht design en een videosysteem te leveren en video content te produceren.
Op het moment dat Luc op de kar sprong, was het werk aan de set, ontworpen door Stefaan Haudenhuyse - onder licentie van Disney met producers die aan zekere criteria moeten voldoen – al begonnen. De spectaculaire en dynamische set was opgebouwd rond een 50 meter lang podium in het midden van de hal in de vorm van een roos, met het publiek 180 graden rondom. Aan de "achterkant" van het podium was een groot LED scherm als backdrop dat in vier stukken splitst en in verschillende configuraties kan bewegen.
De show, met productiemanager Bart de Coensel, maakte ook gebruik van verschillende vliegende rekwisieten en scènestukken die binnen- en buitenvliegen, van grote voorwerpen als portalen tot boeken uit de bibliotheek, bomen in de scènes in het bos, kerkramen en een hele hoop andere dingen.
Oplossing
De speciale vorm van het podium en de wisselwerking tussen de acteurs en de bewegende scènestukken betekende dat er een innovatieve aanpak nodig was voor deze productie. Een moedergrid werd geïnstalleerd in Hal 8 en verschillende licht trussen werden opgehangen boven het podium en het auditorium. Dit verzekerde de perfecte belichting in de hele ruimte, zelfs aan de zijkant van het podium.
Voor een show en een locatie waar verschillende, moeilijk te installeren volgspots normaal nodig zouden zijn, was BlackTrax de ideale oplossing om tijd en geld te besparen.
Om het allemaal technisch op punt te stellen, werkte het Painting with Light team nauw samen met het Wigs & Costumes departement. Elke acteur die door het systeem gevolgd moest worden, droeg een extra materiaalriem en kreeg drie 5.5mm balletjes ingenaaid in het kostuum die enkel zichtbaar waren door de BlackTrax camera's, een delicate en ingewikkelde taak bij de 24 kostuums ontworpen door Cocky van Huijkeelom.
De feeds van de 12 BlackTrax camera's werden doorgestuurd naar de BlackTrax server, waarop een 3D model van het podium opgeslagen stond, en die met een speciale versie van WYSIWYG communiceerde met een aantal lichten via een Luminex netwerk. Verschillende controleparameters konen geselecteerd worden voor de armaturen en een aantal zones konden worden gedefinieerd die betrekking hadden op verschillende specifieke lichten of groepen.
Lees de hele case hier! (Enkel Engelse versie beschikbaar)

